Semantic profile of Thermodynamics classes with undergraduate Chemistry students
DOI:
https://doi.org/10.56117/resbenq.2023.v4.e042303Keywords:
Thermodynamics. Semantic profile. Legitimation Code Theory.Abstract
This study presents the semantic profile of a sequence of Thermodynamics classes in an undergraduate chemistry course and aims to analyze the process of legitimation and circulation of discourse through the Legitimation Code Theory. In the analysis model used in the construction of the semantic profiles, we included the different levels of chemical knowledge and the relationship between concept and context. To determine the semantic gravity and semantic density, a translation device was built considering the different levels of complexity of the concept and its relationship with the context. This tool was used in the illustrative analysis of classroom episodes in the Thermodynamics subject developed during remote teaching. The analysis revealed different variations in semantic profiles and the frequency of semantic profiles with high density and low severity, which may partially explain the difficulties reported by students during the course.
Published
Issue
Section
Licença Creative Commons
Todas as publicações da Revista da Sociedade Brasileira de Ensino de Química estão licenciadas sob licença Creative Commons Attribution 4.0 International License. (CC BY 4.0).
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attributionque permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line(ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).