Written production of high school students in a PISA Science question with a Catalytic Converter theme
DOI:
https://doi.org/10.56117/resbenq.2022.v3.e032204Keywords:
Written Production. PISA. Scientific Literacy.Abstract
This article presents a study, of a qualitative nature, whose objective was to analyze the written production of high school students in a PISA Science question that involves chemical concepts, with a Catalytic Converter theme. Through the methodological procedures of Content Analysis, it was possible to investigate the knowledge about scientific evidence manifested in the responses of 101 students from the 3rd grade, based on the understanding of the information contained in the support and in the statement of the question. The written productions were analyzed according to the expected answers according to the PISA references and grouped into 6 categories, in which it was found that only 34.65% of the investigated students answered the question correctly. The other students (65.35% of those investigated) were not able to use the support information (text and illustration) and the statement of the question in order to externalize the phenomenon represented in order to produce answers based on scientific evidence. Given these results, it appears that most students had difficulties in mobilizing some aspects of Scientific Literacy when building their answers to the question, such as decisive scientific concepts, investigation processes and attitudes and skills necessary for decision-making.
Published
Issue
Section
Licença Creative Commons
Todas as publicações da Revista da Sociedade Brasileira de Ensino de Química estão licenciadas sob licença Creative Commons Attribution 4.0 International License. (CC BY 4.0).
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attributionque permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line(ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).