The New Bahian High School Nature Science Curriculum and the student with disabilities: inclusion or exclusion?
DOI:
https://doi.org/10.56117/resbenq.2023.v4.e042312Keywords:
Ciências da Natureza, Documento Curricular Referencial da Bahia , Perspectiva InclusivaAbstract
This article aims to evaluate how the theme of inclusion of people with disabilities is present in the Benchmark Curriculum Document of Bahia - High School Stage, seeking to identify whether this normative document repeats the mistakes of the Common National Curriculum Base or whether it presents new perspectives for Special Education. It also seeks to understand if the Curricular Organizers of Natural Sciences for High School enable the inclusion and the learning process of students with disabilities. To this end, we conducted a qualitative documentary analysis of the referential curriculum document of Bahia (DCRB) and the SEC-BA Ordinance No. 1978/2022 that regulates this normative document. The analysis revealed that the Bahia Curriculum Reference Document repeats the mistakes and reinforces the exclusion of students with disabilities from scientific knowledge. In Volume 3 of the DCRB, which presents the Teaching Modalities regarding Special Education, there are few discussions on Special Education, few theoretical references, and many outdated concepts. It was also noticed that there was a reduction and fragmentation of the contents of Natural Sciences in the Basic General Education, in addition to the reduction of the workload and complexity of the Formative Itineraries, which present a technical rationality that does not give disabled students much opportunity to choose these itineraries and deepen their knowledge of the areas that comprise the Natural Sciences. Therefore, it is necessary to rethink Bahia's High School in light of the National Policy for Special Education from the Perspective of Inclusive Education, in order to guarantee to all students from Bahia a quality education for their full development.
Published
Issue
Section
Licença Creative Commons
Todas as publicações da Revista da Sociedade Brasileira de Ensino de Química estão licenciadas sob licença Creative Commons Attribution 4.0 International License. (CC BY 4.0).
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attributionque permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line(ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).