Inert, Standardized and Vacuum pumped: National Common Base and Teacher Training in Chemistry for Alienation
DOI:
https://doi.org/10.56117/resbenq.2023.v4.e042309Keywords:
Curriculum, Cultural-Historical Psychology, Teacher trainingAbstract
The development of the National Common Curricular Base and the New High School has drastically reconfigured public education in Brazil within a context of coup and denialism. In order to implement these neoliberal curriculum policies, it was also necessary to change teacher training. There are several criticisms in the literature regarding teaching work, such as loss of teacher autonomy, job mischaracterization, and devaluation of scientific and pedagogical content. Thus, the objective of this theoretical article is to contribute to these criticisms from a psychological perspective, the Cultural-Historical Psychology, aiming to understand how the subjective dimension of teachers can be affected by the National Common Base – Teacher Training. Through the categories of personality and alienation, we comprehend how the personality of a Chemistry teacher is formed and the potential obstacles that the National Common Base can generate in the teacher's identification with their role. We have found that the National Common Base, given its origin and objectives, does not contribute to quality training and tends to deepen issues of suffering and/or psychological illness through work regulation, the breakdown of teleology in teaching activities. As an alternative to this process, we propose collective actions to revoke these curriculum policies and other paths to rethink teacher training.
Published
Issue
Section
Licença Creative Commons
Todas as publicações da Revista da Sociedade Brasileira de Ensino de Química estão licenciadas sob licença Creative Commons Attribution 4.0 International License. (CC BY 4.0).
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attributionque permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line(ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).