Promoting Argumentation in a Rural School: Contributions and Challenges in the Reform of High-School Education in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.56117/resbenq.2023.v4.e042308Keywords:
Argumentation, Chemistry Education, Socioscientific issuesAbstract
Argumentation can be defined as a fundamental competence of life in contemporary society. Currently, we observe a growing interest in the development of argumentative practices, particularly with the Reform of High-School Education in Brazil. However, there is a lack of argumentative practices in the context of high schools, especially in rural schools. Our research aims to describe the application of a didactic sequence associated with the case study method in promoting argumentation with 26 students in a rural school, located in the state of Paraiba in Brazil. Our method was divided into three stages: problematization, organization, and application of knowledge. Students wrote solutions for the case study. As a result, we contributed to enabling students to discuss a local and complex problem, while also reflecting on argumentation in the development of possible solutions. Consequently, our research brings relevant discussions related to the Teaching of Chemistry in rural schools, highlighting the need for further investigations to be carried out and disseminates about this context.
Published
Issue
Section
Licença Creative Commons
Todas as publicações da Revista da Sociedade Brasileira de Ensino de Química estão licenciadas sob licença Creative Commons Attribution 4.0 International License. (CC BY 4.0).
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attributionque permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line(ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).