Orbital Atômico: Conceitos, Ontologia e Ensino
DOI:
https://doi.org/10.56117/resbenq.2020.v1.e012001Keywords:
concepts of atomic orbital; teaching of atomic orbital; Chemistry teachingAbstract
The concepts of atomic orbital are fundamental for the understanding and explanation of a large part of Chemistry. However, it is suggested that the formation of chemists does not contribute significantly to the learning of such concepts and it is claimed that chemical conception of orbital is impregnated with an uncritical realism. The purpose of this work is to argue in favor of a higher education in Chemistry which considers two concepts of atomic orbital, within the scope of a broader conception of reality. For that, we will examine the elaboration of these concepts through the analysis of the chemical literature and discuss the controversy about the reality of the orbitals. We conclude by the need for higher education in Chemistry to deal with orbitals both as wave functions and as regions of space, whose existence can be conceived in different ways, according to the adopted point of view.
Published
Issue
Section
Copyright (c) 2020 Revista SBEnQ

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Licença Creative Commons
Todas as publicações da Revista da Sociedade Brasileira de Ensino de Química estão licenciadas sob licença Creative Commons Attribution 4.0 International License. (CC BY 4.0).
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attributionque permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line(ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).