Paper production under the supervised internship: training potential
DOI:
https://doi.org/10.56117/resbenq.2021.v2.e022106Keywords:
Escrita. Análise de Discurso. Estágio Supervisionado.Abstract
The Supervised Internship in Chemistry teacher training courses, in general, emphasizes the production of reports as a way of recording observation and conducting activities in schools. In contrast, this research values more free and creative productions, helping the expression of thought, depth of ideas and the building of new looks to make Education. Thus, in order to promote other forms of registration, this work, inserted into a larger planning, aims to investigate the papers produced by undergraduate in Chemistry in Socialization of Stage B discipline in the second semester 2019 the Federal University of São João del Rei (UFSJ). During the thirteen face-to-face meetings at the UFSJ facilities, different readings and textual productions were made, aiming at the theoretical and practical dialogue that happens within the Supervised Internship. The activity, object of analysis of this research, involved the construction and presentation of papers by each intern. The theoretical and methodological framework used is the Discourse Analysis of French Line (AD), being mobilized, mainly, the concept of intertextuality. The analysis showed that working with this genre fostered different textual relations, in particular, elements (intra, inter and extra) textual. This building movement from reading the school environment approached the writing-production, putting the student in writing position from the reading of the school environment. Finally, even not being the object of investigation in this work, by inserting these texts for discussion in the scope of the discipline, some theoretical-practical articulations were promoted through the mediation of the guiding professor.
Published
Issue
Section
Licença Creative Commons
Todas as publicações da Revista da Sociedade Brasileira de Ensino de Química estão licenciadas sob licença Creative Commons Attribution 4.0 International License. (CC BY 4.0).
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attributionque permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line(ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).