The Pesticides environmental theme in Science Teaching of Basic Education: a bibliographic review
DOI:
https://doi.org/10.56117/resbenq.2021.v2.e022102Keywords:
Revisão Bibliográfica. Agrotóxicos. Ensino de Ciências.Abstract
The present investigation aim is to carry out a mapping of the studies that address the pesticide theme in the Science Teaching of Basic Education (BE). For this purpose, a bibliographic survey was carried out in national and international journals classified in strata A1, A2 and B1 of Qualis/CAPES 2016, in Science Teaching area between the years 2010 to 2020. With this intention, Content Analysis principles were used to describe and interpret scientific articles. The analysis revealed that 17 scientific papers addressed pesticides topic in BE Science classes context. Virtually all research was carried out by investigators from public institutions of federal or state education. The vast majority of the subjects of the investigation are high school students and the majority discipline was Chemistry. In addition, we verified a wide variety of contents which are capable to enable the environmental theme of pesticides to be studied by BE students. The didactic activities based on the Problem Solving or Case Studies, the Science, Technology and Society (STS) relations and the three pedagogical moments were the methodological perspectives that stood out in our bibliographic review. Thus, this article presents an analysis of the main pedagogical possibilities that can be used in the context of BE Science classes to address the pesticide environmental theme. The considered articles showed that investigative methodologies are able to develop students’ knowledge about pesticides and lead them to an awareness of the environmental problems that these chemical substances can cause to the environment and, consequently, to human health.
Published
Issue
Section
Licença Creative Commons
Todas as publicações da Revista da Sociedade Brasileira de Ensino de Química estão licenciadas sob licença Creative Commons Attribution 4.0 International License. (CC BY 4.0).
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attributionque permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line(ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).