The Dialectical Unity of Theory and Practice in Chemistry: Philosophies and the Initial Training of Chemistry Teachers

Authors

  • Alan Patrick Cerqueira Silva Universidade Federal da Bahia
  • Rafael Moreira Siqueira Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.56117/resbenq.2024.v5.e052412

Keywords:

Filosofia da Química, Filosofia da Práxis, Currículo de Filosofia da Ciência

Abstract

Being aware of the scarcity of publications in the field of History and Philosophy of Science for Chemistry Education, this endeavor was undertaken with the aim of discussing what is known about the relationship between theory and practice within the field of Philosophy of Science and its relation to the Philosophy of Chemistry, from a Marxist perspective. To support this work, we delved into the understanding of practice in Vázquez's Philosophy and in the Philosophy of Chemistry, in summary: the understanding of this category as the concretization of human teleological activity in the material world, while in science it manifests in an interdependent way with theory, in a dialectical movement. Thus, a discussion  was conducted from the literature in Philosophy of Science that relate to this dialectical unit, criticizing discourses that prioritize theory, in order to rethink the Philosophy of Science Curriculum for Chemistry graduates and include the philosophical specificities of Chemistry in these courses. Finally, it is noted that the characteristics of Chemistry as a utilitarian science, its pragmatism, and its relational epistemology place it in an ideal position of technoscientific knowledge for embodying this dialectical unit of theory and practice in scientific endeavors.

Author Biographies

Alan Patrick Cerqueira Silva, Universidade Federal da Bahia

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências da UFBA e UEFS. Licenciado em Química pela UFBA, interessado no Marxismo, História e Filosofia da Química e suas implicações para a Formação Inicial de Professores e o Ensino de Química.

Rafael Moreira Siqueira, Universidade Federal da Bahia

Doutor em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Docente do Instituto de Química da UFBA e do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências da UFBA e UEFS.

References

Almeida, A. S., Reis, M. dos S., Souza, F. dos S., & Dias, V. B. (2022). História e Filosofia da

Ciência e formação de professores de Ciências Naturais: em foco os currículos dos cursos de Ciências Biológicas, Química e Física. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 13(2), 1–25. https://doi.org/10.26843/rencima.v13n2a16

Bejarano, N. R. R., Aduriz-Bravo, A., & Bonfim, C. S. (2019). Natureza da Ciência (NOS):

para além do consenso. Ciência & Educação, 25(4), 967–982. https://doi.org/10.1590/1516-731320190040008

Bensaude-Vincent, B. (1996). Between History and Memory: Centennial and

Bicentennial Images of Lavoisier. Isis, 87(3), 481–499. https://doi.org/10.1086/357571

Bensaude-Vincent, B. (2001). Languages in Chemistry. In M. J. Nye (Ed.), The Cambridge

History of Science (pp. 174–190). Cambridge University Press EBooks. https://doi.org/10.1017/chol9780521571999.011

Cordeiro, R. V., Sgarbi, A. D., & Sousa, J. R. (2022). História e Filosofia das Ciências nas

teses e dissertações brasileiras. História Da Ciência E Ensino: Construindo Interfaces, 25, 320–337. https://doi.org/10.23925/2178-2911.2022v25espp320-337

Costa, F. R. S., Zanin, A. P. S., Oliveira, T. A. L., & Andrade, M. A. B. S. (2017). As visões

distorcidas da natureza da ciência sob o olhar da história e filosofia da ciência: uma análise nos anais dos ENEQ e ENEBIO de 2012 e 2014. Actio, 2(2), 4–20. https://doi.org/10.3895/actio.v2n2.6808

Dias, J. V. B. C., & Siqueira, R. M. (2023). O Recuo da Teoria nas Atuais Reformas

Curriculares Analisadas a partir da Pedagogia Histórico-crítica. Revista Da Sociedade Brasileira De Ensino De Química, 4(1), e042311. https://doi.org/10.56117/resbenq.2023.v4.e042311

Donovan, A. (1988). Lavoisier and the origins of modern chemistry. Osiris, 4(1),

–231. https://doi.org/10.1086/368679

Duarte, N. (2017). Educação escolar e formação humana omnilateral na perspectiva da

pedagogia histórico-crítica. In: Lombardi, J. C. (Org.). Crise capitalista e educação brasileira (pp. 101–122). Navegando Publicações.

Duarte, N. (2008). Sociedade do Conhecimento ou Sociedade das Ilusões? quatro ensaios

crítico-dialéticos em filosofia da educação. Autores Associados. (Trabalho original publicado em 2003)

Erduran, S. (2001). Philosophy of chemistry: An emerging field with implications for

chemistry education. Science & Education, 10, 581–593.

Erduran, S., & Mugaloglu, E. (2014). Philosophy of Chemistry in Chemical Education:

Recent Trends and Future Directions. In: Matthews. M. R. (ed.). International Handbook of Research in History, Philosophy and Science Teaching (pp. 287–315) https://doi.org/10.1007/978-94-007-7654-8_10

Frigotto, G. (2012). Educação omnilateral. In: Caldart, R. S. et al. (Org.). Dicionário da

educação do campo (pp. 267–374). Expressão Popular.

Gois, J. (2019). Filosofia do Ensino de Ciências e Química. Revista Debates Em Ensino De

Química, 5(2), 5–18. https://www.journals.ufrpe.br/index.php/REDEQUIM/article/view/2349

Good, R. J. (1999). Why are chemists ‘turned off’ by philosophy of science?. Foundations

of Chemistry, 1(2), 65–95. https://doi.org/10.1023/A:1009931623309

Hoffmann, R. (2007). What might philosophy of science look like if chemists built it?.

Synthese, 155, 321–336.

Irzik, G., & Nola, R. (2011). A family resemblance approach to the nature of Science for

Science education. Science & Education, 20, 591–607. https://doi.org/10.1007/s11191-010-9293-4

Krupczak, C., & Aires, J. A. (2018). Natureza da ciência: o que os pesquisadores

brasileiros discutem?. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, 14(32), 19–32. https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i32.6180

Lacey, H. (2012). Reflections on science and technoscience. Scientiae Studia, 10(spe),

–128. https://doi.org/10.1590/s1678-31662012000500007

Laszlo, P. (1999). Circulation of concepts. Foundations of chemistry, 1(3), 225–239.

https://doi.org/10.1023/a:1009964503013

Lavoisier, A.-L. (2007). Tratado Elementar da Química (F. Lubisco Trad.). Madras, 2007.

(Trabalho original publicado em 1789)

Lenoir, T. (2003). Instituindo a Ciência: A produção cultural das disciplinas científicas (A.

Zir Trad.). Unisinos. (Trabalho original publicado em 1997)

Lessa, S., & Tonet, I. (2011). Introdução à Filosofia de Marx. Expressão Popular.

(Trabalho original publicado em 2008)

Lôbo, S. F. (2012). O trabalho experimental no ensino de Química. Química Nova, 35(2),

–434. https://doi.org/10.1590/S0100-40422012000200035

Lukács, G. (2012). Para uma ontologia do ser social I (C. N. Coutinho, M. Duayer, & N.

Schneider Trad.). Boitempo. (Trabalho original publicado em 1984)

Macedo, A. A., Alves, F. R. V., & Barroso, M. C. S. (2020). Uma análise das categorias

da história e filosofia das ciências nos periódicos de ensino de ciências. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 11(6), 741–760. https://doi.org/10.26843/rencima.v11i6.1567

Marcondes, D. (2016). Textos básicos de filosofia e história das ciências: a revolução

científica. Editora Schwarcz-Companhia das Letras.

Martins, L. M., & Lavoura, T. N. (2018). Materialismo histórico-dialético: contributos

para a investigação em educação. Educar Em Revista, 34(71), 223–239. https://doi.org/10.1590/0104-4060.59428

Marx, K. (2011). O Capital: Livro I (R. Enderle Trad.). Boitempo. (Trabalho original

publicado em 1867)

Matthews, Michael R. (2014). Science teaching: The contribution of history and philosophy

of science. 2. ed. New York: Routledge.

Messeder Neto, H. S., & Moradillo, E. F. (2020). Uma análise do materialismo

histórico-dialético para o cenário da pós-verdade: contribuições histórico-críticas para o ensino de Ciências. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 37(3), 1320–1354. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1320

Miller, P. (2005). Description Terminable and Interminable: Looking at the Past, Nature

and People in Peiresc’s Archive. In: Pomata, G, & Siraisi, N. G. (Eds.) Historia: Empiricism and Erudition in Early Modern Europe (pp. 355–394). MIT Press.

Moura, B. A. (2021). O que é natureza da Ciência e qual sua relação com a História e

Filosofia da Ciência?. Revista Brasileira de História Da Ciência, 7(1), 32–46. https://doi.org/10.53727/rbhc.v7i1.237

Netto, J. P. (2011). Introdução ao estudo do método de Marx. Expressão Popular.

Perrin, C. E. (1990). Chemistry as Peer of Physics: A Response to Donovan and Melhado

on Lavoisier. Isis, 81(2), 259–270. https://doi.org/10.1086/355337

Pinheiro, L. R. (2023). As novas Políticas Curriculares Nacionais para a Formação Inicial

de Professores de Química: uma análise a partir da Pedagogia Histórico-Crítica. [Dissertação de Universidade Federal da Bahia]. https://repositorio.ufba.br/handle/ri/37666

Popper, K. (2009). A Lógica da Pesquisa Científica (L. Hegenberg & O. S. Mota Trad).

Cultrix. (Trabalho original publicado em 1959)

Portugal, K. O., & Broietti, F. C. D. (2020). Visões acerca da natureza da ciência de

formandos em licenciatura em química. Actio, 5(1), 1. https://doi.org/10.3895/actio.v5n1.10402

Ramos, M., & Paranhos, M. (2022). Contrarreforma do ensino médio: dimensão

renovada da pedagogia das competências?. Retratos Da Escola, 16(34), 71–88. https://doi.org/10.22420/rde.v16i34.1488

Reinaldo, T. A. S., Caldeira, A. M. A., & Caluzi, J. J. (2020). Concepções de Ciência no

Ensino de Ciências: Percepções de Graduandos em Química. In: Cortela, B. S. C., Bastos, F., & Gatti, S. R. T (Orgs.). Políticas educacionais, formação de professores e prática pedagógica: contribuições da pesquisa (pp. 25–42). Cultura Acadêmica.

Ribeiro, M. A. P. (2021). Filosofia da Química: estrutura, história e contribuições

formativas. Edições UESB.

Rolla, G. (2021). Filosofia [livro eletrônico] : uma introdução temática. NEL/UFSC.

https://nel.ufsc.br/wp-content/uploads/2021/05/Giovanni-Rolla-Filosofia-uma-introdu%C3%A7%C3%A3o-tem%C3%A1tica-2021.pdf

Rosa, K., & Martins, M. C. (2016). A Inserção De História E Filosofia Da Ciência No

Currículo De Licenciatura Em Física Da Universidade Federal Da Bahia: Uma Visão De Professores Universitários. Investigações em Ensino De Ciências, 12(3), 321–337. https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/463

Saviani, D. (2003). O choque teórico da Politecnia. Trabalho, Educação e Saúde, 1(1).

–152. https://doi.org/10.1590/S1981-77462003000100010

Saviani, D. (2007). Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista

Brasileira De Educação, 12(34), 152–165. https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100012

Saviani, D. (2016). Educação escolar, currículo e sociedade: o problema da Base

Nacional Comum Curricular. Movimento - Revista De educação, (4). https://doi.org/10.22409/mov.v0i4.296

Saviani, D. (2019). Pedagogia histórico-crítica, quadragésimo ano [livro eletrônico]: novas

aproximações. Autores Associados.

Saviani, D. (2011). Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações (11ª ed). Autores

Associados. (Trabalho original publicado em 1991)

Schummer, J. (1998). The chemical core of Chemistry I: A conceptual Approach. Hyle,

(2),129–162. https://hyle.org/journal/issues/4/schumm.pdf

Shulman, L. S. (2015). Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma.

Cadernos Cenpec, 4(2), 196–229, 2015.

Silva, L. F. N. (2018). Condillac e a história da química: de Newton a Lavoisier.

DoisPontos, 15(1). http://dx.doi.org/10.5380/dp.v15i1.55541

Silva, M. R. (2010). Um passeio pelas principais correntes da filosofia da ciência.

ComCiência, 120. http://comciencia.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-76542010000600007&lng=es&nrm=iso

Siqueira, R. M., & Pinheiro, L. R. . (2022). História e Filosofia da Ciência e sua (não)

presença na Base Nacional Comum para a Formação de Professores (BNC-Formação). Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 39(2), 518–550. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e85851

Sjöstrom, J. (2007). The Discourse of Chemistry (and Beyond). Hyle 13(2), 83–97.

https://hyle.org/journal/issues/13-2/sjostrom.pdf

Tozoni-Reis, M. F. C. (2020). O método materialista histórico e dialético para a pesquisa

em educação. Revista Simbiologias, 12(17), 67-84.

Valero, R., Mori, R. C., & Massi, L. A. (2023). Química na Literatura de Primo Levi:

Aspectos filosóficos sobre experimentação, matéria e ofício químico. Química Nova, 46(3), 298–306.

Vázquez, A. S. (1977). Filosofia da Práxis (2ª ed) (L. F. Cardoso Trad.). Paz e Terra.

(Trabalho original publicado em 1967)

Weisberg, M., Needham, P., & Hendry, R. (2019). Philosophy of Chemistry (Stanford

Encyclopedia of Philosophy). https://plato.stanford.edu/entries/chemistry

Zaterka, L., & Mocellin, R. C. (2022). Ensaios de história e de filosofia da química. Idéias &

Letras.

Published

2024-12-22